fredag 28 september 2007

Ät mej!


Igår såg jag den mycket konstiga spanska filmen Ät Mej! (1992, Jamón, Jamón, regissör Bigas Luna). En utav de tre filmerna jag köpte i Solna C för ett tag sedan.

Jag hade av någon outgrundlig anledning fått för mig att den skulle vara bra. Jag menar, när jag läste på baksidan av filmen trodde jag att den skulle vara bra, men... Nja...

Handlar om söta Silvia (Penélope Cruz) som får reda på att hon är gravid. Hennes bröstfixerade, rike pojkvän José Luis (Jordi Mollá) tycker att de ska gifta sig, men se det tycker inte hans snobbiga mamma Conchita (Stefania Sandrelli). Hon tycker att sonen är värd någon bättre än Silvia, dotter till byns hora...
Hon anlitar Raúl (Javier Bardem), en inte allt för klipsk kille, för att förföra Silvia så att hon inte vill gifta sig med José Luis. Raúls enorma kön är för övrigt det första man ser i filmen (i shorts dock). Undrar vad det är med spanjorer och enorma kön *s*
Nåja, allt går inte enligt planen (förvånad?)...

Filmmässigt är den inget vidare filmad och återigen är det hemskt när man dubbar röster för skådespelare som egentligen pratar rätt språk. Ser för taskigt ut!
Historiemässigt är den stundtal intressant, stundtal jättekonstig och stundtal jätteporrig *s*

Tror inte jag rekommenderar filmen. Eller jo kanske... Eller näe... Svårt att säga!

Läs mer på denna spanska sida.


PS - en liten kommentar till bara - Jamón betyder skinka, och tydligen kallar man en frestande kvinna detsamma...

Inga kommentarer: