lördag 15 september 2007

The Bourne Identity


The Bourne Identity (2002, regissör Doug Liman) har jag sett förrut, men nu gick den igen på TV och jag passade på att färska upp minnet.

Den handlar om Jason Bourne (Matt Damon). Han plockas upp på en italiensk fiskebåt mitt i natten på ett vågigt hav. Han har blivit skjuten två gånger i ryggen, och dessutom har han en konstig manick inopererad i höften som visar ett bankkontonummer och en bank i Schweiz. Själv minns han ingenting.

När han, efter lite äventyr, kommer in på USAs ambassad i Zürich, förstår han mycket väl att han är efterlyst. Han lyckas övertala Marie Helena Kreutz (Franka Potente) att köra honom till Paris. Väl där blir det bara värre och värre - och mer och mer spännande (såklart!).

Absolut en film jag kan rekommendera om man vill ha lite spänning i livet! Imorgon tänker jag se den andra filmen (av tre, än så länge)...

Lite kuriosa: filmen spelades även in 1988, då med Richard Chamberlain i huvudrollen!

Kolla in The Bourne Identitys hemsida

Inga kommentarer: