tisdag 25 mars 2008

Hotel Rwanda


Andra filmen från Lovestory blev Hotel Rwanda (2004, regissör Terry George) och den är baserad på en sann historia om den otroligt läbbiga kuppen i Rwanda 1994. Om jag drar mig till minnes så minns jag en del rapporter därifrån, men som journalisten i filmen, Jack Dagleish (Joaquin Phoenix) så fint sa "de kommer se det på TV, tänka "stackars människor" för att sedan fortsätta med sitt dagliga liv"... Typ så.

Filmen handlar alltså om kuppen där Hutu-folket försöker ta över landet och slänga ut alla "kackerlackor", det vill säga Tutsier. De riktar in sig på barnen, för att helt enkelt ha ihjäl nästa generation. Så vidrigt!

Mitt i allt står en man, Paul Rusesabagina (spelad av Don Cheadle). Han arbetar som hotellchef för ett lyxigt hotell och lever ett bra liv med sin fru Tatiana (Sophie Okonedo) och alla deras barn. Men så sker detta. I början var det lätt att blunda för de rykten som startat, men efter ett litet tag inser alla att det här kommer att bli för j-igt.
Paul har byggt upp en verksamhet på att köra sig bekant med inflytelserika personer, såsom polischefen (Xolani Mali), FN-officeren Oliver (Nick Nolte), chefen för Sabina Airlines (Jean Reno) med flera. Tur var det, för i slutet behöver han all hjälp han kan få.

Den här filmen var läskig, sorglig, kärleksfull, hatfylld och riktigt krypa-ur-skinnet-obehaglig. Att de kunde göra så otroligt mycket utan att några ryckte in! Det finns en hel del obehagliga scener som får mig att må illa, speciellt när jag tänker på att det här faktiskt har hänt.

En stark film, väl värd att ses.

Inga kommentarer: