lördag 29 mars 2008

En Smak Av Vin


Läste precis ut boken En Smak Av Vin av författarinnan Joanne Harris. Det är samma författare som skrivit boken Choklad, som är förlagan till filmen med Johnny Depp och Juliette Binoche i huvudrollerna.

Boken utspelar sig dels 1977, i England och dels 1999 i England och Frankrike och handlar om Jay Mackintosh. Jay är författare som blev nästan kultförklarad med boken "Jackapple Joe". Nu är det många år sedan han skrev den och fick mer eller mindre skrivkramp efter den.

Nu bor han med Kerry och trivs inte alls med tillvaron. Han, men främst hon, väntar på att skrivkrampen ska släppa och en ny, stor, fantastisk bok ska få sin start. I väntan på det skriver han en del sci-fi-böcker under pseudonym.

Jay sitter och tänker på den stora boken han skrev och varför den uppkom. Han skrev egentligen om sin egen barndom, och den intressante mannen Joe Cox. En man med visioner och kunskap om odling.
Ju mer han tänker, desto längre kommer han framåt, men är det verkligen dit han ska?... Och är han beredd på att träffa de människor han kommer att träffa på färden?

Jag tyckte om den här boken. I början undrade jag verkligen vad det var jag hade köpt, men när jag väl kom in i handlingen och sättet den var skriven på så gillade jag den mer och mer. Tyckte om slutet. Sedan älskar jag att läsa böcker och filmer där man hela tiden tar hjälp av dofter! Rekommenderas att läsa!

Se mer på Joanne Harris egna hemsida: The Joanne Harris homepage

Inga kommentarer: