måndag 25 februari 2008

Gråta Med Ett Leende


Andra filmen från Lovefilm som damp ner samtidigt som Death Proof var Gråta Med Ett Leende (2004, Mar Adranto, regissör Alejandro Armenábar).

Jag låg och hulkade i soffan... Normalt sett brukar jag skärpa till mig lite när H sitter med och tittar på filmer, men den här gången gick det inte.

Filmen handlar om eutanasi (dödshjälp) och den är så vackert diktad och filmad så jag blir alldeles till mig. Huvudkaraktären heter Ramón Sampedro (spelas av den underbare spanske skådisen Javier Bardem) och han ligger hemma i sängen, förlamad, efter en dykolycka för 26 år sedan. Han vill inget hellre än att få hjälp att dö, på ett lagligt sätt. Som vanligt är det förbjudet, även i Spanien, men han, med hjälp av Gené (Clara Segura) som arbetar för att få igenom en lagändring, kämpar han järnet.
De tar hjälp av en advokat som heter Julia (vackra Belén Rueda), och även hon är sjuk på sitt sätt.

Det är så många underbara karaktärer i den här filmen och jag skulle gärna nämna alla, men det är nog bäst att se den själv. De har dock fått fram mångas synpunkter i filmen och jag kom på mig själv med att fundera på hur jag skulle reagerat. Samtidigt som man förstår Ramóns tankar och önskningar, förstår jag även broderns önskningar och tankar om att få ha honom kvar...

Filmen fick en Oscar för bästa utländska film och jag förstår det. Den bygger på en verklig historia om Ramón och hans rätt att själv välja när han vill dö.

Se en trailer här.

Inga kommentarer: