torsdag 17 januari 2008

Män Som Hatar Kvinnor


Japp, jag har gått på det och läst boken som alla tycker är så bra. Jag har läst första boken av Stieg Larsson. Säga vad man vill, men han skriver på ett väldigt skönt sätt. Bra språk. Sedan är jag inte så förtjust i ekonomisnack (trots att jag arbetar på bank, eller kanske på grund av...) och tekniska termer, så där försvann jag iväg emellanåt och undrade vad som är bra med boken.

Sedan fascinerades jag av berättelsen. Boken handlar om ett gäng olika personer, men främst ekonomijournalisten Mikael Blomkvist. I början blir han dömd för förtal av en pamp vid namn Lars-Erik Wennerström och livet är pest.
Han tar en paus från sitt jobb som delägare av tidningen Millennium och får då ett uppdrag att skriva en biografi över en annan gammal pamp vid namn Henrik Vanger. Eller egentligen är det ju ett svepskäl, det egentliga uppdraget är att ta reda på vad som hände den då 16-åriga Harriett Vanger, som försvann för nästan 30 år sedan.
(parantes är att det är VÄLDIGT många Vanger-släktingar så i början är det lite svårt att få kläm på dem, men när man väl har det blir det väldigt enkelt och... spännande)

Han får hjälp av en Lisbeth Salander, en spännande, udda tjej med piercing, tatueringar och en näsa för att hitta bortglömda och undanstoppade saker...

Sedan kommer de för nära sanningen...

Japp, jag ger mig. Boken var bra. Stundtals äcklig i sina förklaringar, men det funkade. Förstår dock de som gjorde en parodi på boken genom att driva med alla ingående förklaringar över vilka datorer eller andra hjälpmedel som användes.

Läs mer på författarens hemsida: Stieg Larsson, där ni även ser att boken ska bli film med Michael Nykvist och Noomi Rapace i huvudrollerna.

Inga kommentarer: