lördag 23 januari 2016

Peaky Blinders

Jag brukar inte skriva om TV-serier i den här bloggen, utan endast filmer och böcker, men nu har jag blivit toksåld på den här BBC-serien Peaky Blinders (2013-?), där första säsongen nu finns att se på Netflix.

Kan ärligt säga att jag inte trodde den skulle vara något för mig, när jag började se första avsnittet, men jag blev fast. Har aldrig varit mycket för gäng-filmer, och speciellt inte mörka sådana, men som sagt...

Serien utspelar sig i 1920-talets Birmingham. Jag, som anglofil, njuter av språket, och den mörka miljön.
Den handlar om gänget Peaky Blinders, vars kärna är familjen Shelby. Gängbossen är Thomas (Cillian Murphy) som har hjärnan i familjen. Han flankeras av sina bröder och sin starka faster Polly (Helen McCrory).
Det här är tuffa män, som har rakblad fastsatta i mössorna och viker inte ner sig för något. De står mellan gäng som leds av Billy Kimber (Charlie Creed-Miles) som är den sofistikerade brottslingen, zigenargänget Lees och gänget med poliser, nu ledda av Chester Campbell (Sam Neill). Men i det allra mittersta hittar vi Clara (Annabelle Wallis), som arbetar som agent för kronan.

Tyvärr finns endast säsong ett på Netflix, men den har verkligen gett mersmak, och slutet gjorde att jag bara måste titta vidare snarast! Så se den!! Det är en upplevelse att höra Sam Neill prata sitt modersmål (irländska) och jag som nyss förlorat min absoluta favoritröst (Alan Rickmans) har fått en ny att lyssna till - Paul Andersons (han spelar Arthur Shelby).

Lite kul kuriosa är att serien faktiskt hämtat inspiration från de riktiga gängen som härjade i Birmingham under 18-tidigt 1900-tal. De var hårda boys de med!

// A //

Inga kommentarer: