söndag 4 januari 2015

Divergent

När jag var nere på Hemmakväll och höll i Divergent (2014, regissör Neil Burger) och Edge of Tomorrow (recenserad här) tyckte killen som jobbar där att jag borde ta den sistnämnda med Tom Cruise då han tyckte den var bättre. Nu var jag och Kej nere och då höll jag i den igen och vi ångrar inte att vi hyrde den.

Filmen handlar om Tris (Shailene Woodley). Hon lever i en värld där världens befolkning är uppdelad i fem olika kategorier. Hon själv är uppvuxen bland de Osjälviska och nu när hon och hennes bror som tonåringar ska genomgå ett test för att se om det är den kategorin de fortsättningsvis ska tillhöra ställer hon sig tveksam redan innan hon ser vad testet visar. Det visar sig att hon är en Divergent, det vill säga en person som inte passar in i någon kategori alls och är på så sätt livsfarlig för det strömlinjeformade samhälle som nu är gällande.

Gillar man lite actionäventyr i framtidsvisionsmiljö kan jag rekommendera denna. Även om man inte, som Kej, gillar dessa kan jag tydligen rekommendera de ändå! Tycker den var välspelad och påminner om de filmer som kommit de senaste åren (Hunger Games, The Maze Runner, District 9 och så vidare). Lite som världen är idag, fast ur ett annat perspektiv (det vill säga är du inte som andra passar du inte in).

Inga kommentarer: