fredag 23 januari 2015

The Imitation Game

Jag hade visst varit snäll, så Micke ville bjuda mig på bio. Jag tackade inte nej så klart utan jag sa JA och föreslog The Imitation Game (2014, regissör Morten Tyldum) och wow säger jag bara... Vilken film! Vilka skådisar! Och vilken historia...

Egentligen vill jag inte berätta något om vad den handlar om, för jag vill att du ska få uppleva den precis som den fantastiska berättelse det är, men jag kan berätta den kort-korta versionen att den handlar om Alan Turing (Benedict Cumberbatch), ett mattesnille och matematikprofessor. Inte bara om honom som person, för vi får följa hans berättelse som barn (Alex Lawther) parallellt som vuxen, utan även vad han gjorde för världen.

Filmen utspelar sig främst under andra världskriget, där tyskarna leder stort på grund av deras krypteringsmaskin Enigma. Alla andra länder försöker knäcka koden, men det verkar omöjligt. De främsta krypteringsexperterna sitter och jobbar mot klockan, men det ger bara mer uppgivenhet. Samtidigt är det andra omständigheter som Turing får jobba med, som för mig känns helt främmande och galet, men så levde jag inte på den tiden och med deras synsätt...

Blir det inte Oscar efter den här filmen vet jag inte vad juryn tittar på. Berättelsen är baserad på en verklig person, en väldigt speciell verklig person och Cumberbatch är perfekt i rollen! Blev även väldigt imponerad av unge Lawther som spelade fantastiskt bra.
Se den här. Den är värld ALLA minuter!

Inga kommentarer: