onsdag 31 december 2014

My Summer In Provence

Sådärja, ännu en fransk film att lägga till tycka-om-listan - kanske till och med älska-listan! My Summer in Provence (2014, regissör Rose Bosch) var helt underbar!

Visst, jag erkänner att det som sålde in idén att jag skulle se filmen var just att den utspelar sig i vackra Provence (jag blev INTE besviken) samt att jag såg fantastiske Jean Reno på framsidan av omslaget. Det är något med den där fransmannen säger jag bara...

Hur som, filmen handlar om de tre ungdomarna/barnen Adrien (Hugo Dessiaux), Léa (Chloé Jouannet) och lille Théo (Lukas Pelissier) som mot sin vilja får ta tåget till mormor Irène (Anna Galiena och morfar Paul (Reno) på landet i Provence-regionen. Deras mamma har mer eller mindre fått ett sammanbrott efter att pappan ville skiljas, så på så sätt är det bättre om de åker dit.

Mormor har alltid funnits i barnens liv, men de har aldrig träffat morfar, efter att han och mamman blev osams när mamman var tonåring. Morfar är dessutom bufflig och tycker att barnen är ouppfostrade och slynglar. De i sin tur tycker att han är en skitstövel.

Upplagt för roligheter och äventyr och visst blev det det. Jag har gråtit och skrattat och bara myst. Vilken varm historia! Rekommenderar denna vilken dag i veckan som helst!

Inga kommentarer: