söndag 28 oktober 2018

The Girl In The Spider's Web

Igår var jag och såg The Girl In The Spider's Web (2018, regissör Fede Alvarez). Var ju lite nyfiken på hur fortsättningen skulle bli på The Girl With The Dragon Tattoo (2011, regissör David Fincher) och för vår Lisbeth Salander.

Filmen är nästan två timmar lång och den hade mig med hela tiden. Inte en enda gång funderade jag på om den var över snart, utan den var spännande rakt igenom. Lisbeth (Claire Foy) är en speciell brud, det kan vi alla komma överens om, och hon har sina ärr efter sin far (Mikael Persbrandt). Men hon är för jäkla smart.
Vi kommer in i filmen när hon har varit ute och straffat män som skadar kvinnor under tre år sedan Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) skrev sin artikel om hennes familj. Hon har hållit sig undan honom efter det. Och de flesta andra också.
Men så får hon ett uppdrag om att få tag på ett program gjort av Frans Balder (Stephen Merchant) och där tar hon sig vatten över huvudet, och behöver dra in Blomkvist igen. Mycket spännande!! Och väldigt snyggt gjord.

Jag har läst boken för några år sedan och tyckte den var löjligt spännande, men dessvärre tycker jag att en del viktigt i den boken missas i filmen. Blomkvist framstår nästan som ett mähä i filmen, han är värd bättre. Som stockholmare sitter jag ju och följer vyerna och funderar på hoppen mellan olika områden och städer... Haha! Och titta inte bort i filmen, du kan missa något viktigt ;)

Men se den!

// A //

Inga kommentarer: