söndag 21 januari 2018

Bright

Det tog mig ett tag innan jag såg Bright (2017, regissör David Ayer) av den enda anledningen att jag trodde den skulle vara bra, men blev motarbetad av filmvänner. Så till sist såg jag den själv och ja, den ÄR bra. Enligt mig. Ska sluta lyssna på vad andra säger...

Bright utspelar sig i en värld där olika raser fått ytterligare en dimension, då det finns både orcher och alver och andra "fantasiväsen". Vi får följa snuten Daryl Ward (Will Smith) och hans, ej önskvärda, partner Nick Jakoby (Joel Edgerton). Anledningen till varför han inte är önskvärd, vare sig av Ward eller resten av poliskåren, är att han är halvblodsorch och inkvoterad på grund av det. Och att han inte  var fullt beredd när Ward blev skjuten...

Dessa två blir indragna i ett krig om ett mäktigt vapen (en trollstav), som lite för många är intresserade av och de träffar intressanta karaktärer på vägen.

Som sagt, jag gillade den. Den kräver fantasi, går att implementera i nutid om man tar bort att det är fiktiva (?) karaktärer med. Och det är lite kul att Noomi Rapace spelar elakingen Leilah! Så har du Netflix - passa på!

// A //

Inga kommentarer: