söndag 21 juni 2015

Ender's Game

Ville se en film häromkvällen och kollade på förslagen som Netflix gav mig efter att ha kollat på Godzilla, Silver Shadow och Dr Who och ett av förslagen var den här, Ender's Game (2013, regissör Gavin Hood).

Filmen utspelar sig i framtiden, där jorden redan haft ett stort krig mot en ras utomjordingar som heter Tormiker. Alla höll på stryka med i invasionen, men tack vare Mazer Rackham så överlevde de resterande av jordens befolkning. Dock med vetskapen om att Tormikerna håller på att bygga upp en ny större armé, och kommer jorden överleva det?
Vis av erfarenheterna från första svängen ser nu forskarna mot barnen, för att plocka ut de som är snabbast och lämpligast för programmet att bli nästa Mazer Rackham. En som visar sig väldigt lämplig (tror man) för detta är unge Ender Wiggin (Asa Butterfield) och Colonel Graff (Harrison Ford) tar honom under sina vingar.

Jag tyckte filmen var spännande rakt igenom, även om den kanske siktar in sig på den yngre generationen. Men jag kommer alltid gilla sådana här filmer, det måste jag erkänna... :)
Och så måste jag lyfta fram Hailee Steinfeld (såg första gången i True Grit - fantastisk!!) som är en fantastisk skådis och kommer bli stor (större!).

Inga kommentarer: