söndag 21 juni 2015

Jönssonligan - Den perfekta stöten

Fick höra att Jönssonligan - Den perfekta stöten (2015, regissör Alain Darborg) skulle dyka upp och tänkte att det kan vara vanskligt att talla på svensk historia, som faktiskt original-Jönssonligan är. Ingen skulle ju kunna göra Vanheden som Ulf Brunnberg gjorde rollen, eller Sickan som Gösta Ekman och absolut inte Dynamit-Harry som Björn Gustafsson... Men vad tusan, jag kan väl ge den ett försök då! Så det gjorde jag.

Döm om min förvåning när jag faktiskt fann den underhållande. Det enda jag kände var som tidigare filmer var ju just Franz Jäger-kassaskåpet och Charles-Ingvars (Simon J Berger) hjärna! Rocky (Susanne Thorson) var ju helt plötsligt en kvinna, Vanheden (Alexander Karim) var i och för sig fortfarande en glidare, men på ett helt annat sätt - och Harry var bara Harry (Torkel Petersson) och inte alls den tidigare karaktären.

Blev en del fniss, och rätt sjysst skådespeleri. Samt att man faktiskt hade grundtonen från tidigare filmer. För dig som gillade Jönssonligan när det begav sig på 80-90-talet - se den här med. Grundstoryn är att Charles-Ingvar ska hämnas sin farbrors död tillsammans med dessa... Karaktärer.

Inga kommentarer: