onsdag 31 december 2014

The Butler

Vilken stark film The Butler (2013, regissör Lee Daniels) visade sig vara. Jag hade hört om den, men inte så mycket mer. Tyckte dock att det var en film jag borde se och jag ångrar mig inte.

Filmen är baserad på en sann historia och handlar om Cecil Gaines (Forest Whitaker) liv. Hur det tar sin start i bomullsfälten i södra USA, via ett jobb som butler på ett hotell - till att vara butler i Vita Huset till ett gäng olika presidenter. Samtidigt får vi följa hans privatliv med hans fru Gloria (Oprah Winfrey) och hans två mycket viljestarka barn Charlie (Elijah Kelley) och Louis (David Oyelowo).
Cecil själv tycker att han kommit långt och är nöjd med sitt liv där hos presidenterna, för hur kan en svart man önska mer än så? Medan hans barn, främst den ena, ser hur det hela kan utvecklas, hur hårt och svårt det än må vara att nå dit.

Jag blev helt tagen över berättelsen. För det första är det ett imponerande liv Cecil levt, men sedan en riktigt bra historielektion. Rekommenderar den varmt!
Skådespelandet var riktigt riktigt bra! Fantastisk rollista med bland andra Alan Rickman, Robin Williams, Mariah Carey, Vanessa Redgrave, Cuba Gooding Jr, Lenny Kravitz, Liv Schreiber med flera.

Inga kommentarer: