söndag 8 mars 2009

Happy-Go-Lucky


Under flygresan mellan Auckland och Hong Kong såg jag Happy-Go-Lucky (2008, regissör Mike Leigh). Jag har alltid varit ett stort fan av Mike Leighs filmer, då han alltid lyckas få in de mest intressanta skådespelarna (ofta okända av mig) i de mest färgstarka rollerna. Litegrann som Pedro Almodovar gör också (någon jag också hyllar).

Den har filmen handlar om Poppy (Sally Hawkins), en glad 30-årig tjej som alltid ser allting positivt. Hon trivs med sitt liv som förskollärare, delar lägenhet med sin kompis Zoe (Alexis Zegerman) och festar runt med syrran Suzy (Kate O'Flynn) och vännerna så snart hon kan.
Dock är ju inte alla så positiva och glada, och på det sätt som de är försöker de på något sätt se till att Poppy kommer ner på jorden. Bland annat Poppys syster Heather (Sylvestra le Touzel) och den otroligt cyniske bilskolläraren Scott (Eddie Marsan).

Jag tyckte om filmen. Egentligen handlar den nog inte om så mycket mer än Poppys liv, men det är nog så intressant. Jag smittades verkligen av hennes underbara skratt och leende. Se den!

Inga kommentarer: