söndag 8 mars 2009

Cornelia, Cary Grant Och Kärleken


När man är på semester hinner man läsa, så nu har jag läst ut ännu en bok som har legat hemma och väntat på att bli läst. Jag läste ut Cornelia, Cary Grant och Kärleken (Love Walked In, 2006) av Marisa de los Santos.

Den började lite sådär, som att jag inte riktigt kom in i historien, men sedan var jag fast. Boken handlar om den, i mina ögon, underbara Cornelia. En 31-årig tjej som jobbar på café, trivs i sin egenhändigt inredda lägenhet och som älskar att se på livet genom gamla filmer. Ett tag trodde jag att boken skulle utspela sig på 50-talet, men insåg efter ett tag att det är nutid.

Boken handlar även om Clare, en 11-årig flicka, som bor med sin mamma Vivianna i ett tjusigt hus. En dag lämnar mamman henne själv, och vad ska då en 11-årig flicka, som redan tagit ett alldeles för stort ansvar, göra?

Självklart korsas deras vägar och historien som vävs är underhållande och till viss del även underbar. Tycker den var värd att läsas. Ingen bok som man kommer komma ihåg i 100 år, men den gav mycket i alla fall.

Inga kommentarer: