söndag 8 mars 2009

Brunstkalendern


Den tredje boken på semestern tog slut på två dagar. Egentligen skulle den varit slut på en dag om jag läst som jag ville, men önskvärt vore om den fortsatte fortfarande...

Brunstkalendern (2007) av Emma Hamberg var lättläst, älskvärd och mycket igenkännande. I alla fall vad som pågår i mitt liv just nu... Kanske är så åldern 30-40 ska vara?

Hur som helst, boken handlar om tre systrar och deras familjer. Yngsta syrran Lena, som lever sitt liv med mannen Robert och fyra barn samt ett stort antal husdjur och kaos i ett hus inte så långt från ladugården där hon växte upp.

Mellansyrran Åsa lever sitt liv mitt i city i en enorm våning tillsammans med sin man Adam. Har hur mycket pengar som helst, men fokus är på att skaffa barn. Något de fokuserat på i alltför många år.

Storasyrran Marie lever livets glada dagar som barchef på en rockbar i city. Själv bor hon i en liten 1:a på Söder.

Allt är peachy! Eller kanske inte... Ett tråkigt besked möter dem och de måste hasta hem till gården igen.

Jag gillade karaktärerna skarpt, ser dem väl framför mig och känner till viss del igen mig själv i dem. Emma skriver på ett härligt sätt och jag har skrattat högt, fnissat och till och med gråtit mig igenom boken. Läs den!

Inga kommentarer: