torsdag 13 november 2008

Låt Den Rätte Komma In


Tidigare har jag recenserat John Ajvide Lindqvists bok Låt Den Rätte Komma In, men nu har jag även sett den som biofilm (2008, regissör Tomas Alfredsson) och jag är mäkta imponerad.

Boken byggde upp en kuslig spänning och jag tycker de fångat det även i filmen, även om manuset är ändrat en hel del. Nu vet jag visserligen hur det ser ut i Blackeberg, där boken utspelade sig, så jag hade ju sett det framför mig redan innan jag såg filmen (fast vissa valda snödelar var inspelade i Luleå), men ändå snyggt fångat.

Filmen handlar om den mobbade 12-årige killen Oskar (Kåre Hedebrant) och hans liv. En ensam pojke, som konstant tänker att han ska hämnas på mobbarna. En vacker dag flyttar en flicka som heter Eli (Lina Leandersson) in i lägenheten bredvid tillsammans med en äldre man vid namn Håkan (Per Ragnar) och på något konstigt sätt blev de vänner.
Eli är dock inte som hon verkar... Är hon en flicka? Eller är hon något annat?...

Riktigt bra! Se den!

Inga kommentarer: