lördag 5 april 2008

Storm


Storm (2005, regissörer Måns Mårlind & Björn Stein) gick på TV1 idag och jag är fascinerad över hur bra den är... Jag är inte mycket för svenska filmer, generellt, då allt låter så uppstyltat och spelat, så därför blir jag så otroligt fascinerad när det blir så bra...

Den handlar om en kille som heter Donny "DD" Davidsson (Eric Ericson) som hamnar i en lite annorlunda situation om man så säger... DD arbetar som journalist för Nöjesguiden och lever "la vida loca", men så en dag landar en rödhårig tjej vid namn Lova (Eva Röse) i samma taxi som honom. Skulle väl inte vara sådär jätteannorlunda, om det inte var så att Lova just kastat sig ner, via en vepa, från en av broarna över Kungsgatan i Stockholm, på en bil och spöat upp några karlar på väg in i bilen till DD... Och dessutom kasta sig ur taxin, efter det att bakrutan blivit inslagen...

Kvällen börjar konstigt för DD, och inte blir den exakt lättare... Hurr ska man veta om rödtotten eller svarthuvudet (Jonas Karlsson) är den goda? Och hur i hela fridens namn ska man förklara för polisen att man råkade vara på exakt samma plats som en ung, död kvinna?

Filmen är verkligen toppenbra! Ericson, Röse och Karlsson är stora favoriter, men jag kan inte säga att någon är dålig över huvudtaget. Det enda jag inte gillar i filmen är sekvensen med Röse, när hon frågar om "pojkarna ska sova" (eller något dylikt), annars är den kalas!

Se den! Absolut!

Inga kommentarer: