tisdag 4 mars 2014

Thor - The Dark World

Av någon anledning slutade jag skriva i den här, men tänkte att det här kan jag ju lätt ta upp igen. Så jag börjar igen nu - vem vet, någon kanske blir inspirerad att se en film eller läsa en bok som jag läst. Om inte, så är det bra för mig själv att se vad jag sett/läst - då jag har en tendens att läsa om böcker jag redan plöjt...

Så nu ska jag recensera Thor - The Dark World (2013, regissör Alan Taylor).

Liksom i första filmen om Thor har vi Chris Hemsworth som guden Thor och Natalie Portman som människa. Tom Hiddleston ser vi som Loki och han spelar lika obehagligt bra denna gång.
Jag måste erkänna att jag hade lite svårt för första Thor-filmen och hade väl inga större förhoppningar för den här, men den här var klart bättre.
Vi får följa med på ett riktigt äventyr, på jorden såsom i Valhall. Jag hade för mig att jag irriterat mig på något i första filmen och jag insåg det snabbt när samma sak dök upp här. Visst, jag kan förstå att svenska kanske inte alltid är lätt för engelsktalande människor, men de hade ju faktiskt Stellan Skarsgård med i filmen som borde kunna bidragit med språklektioner. För inte tusan kan det vara svårt att säga Mjölner? Man kan ju försöka med Mjolnir eller något, men nej då - även i den här filmen benämns Tors hammare som... Ska jag säga det? Jo jag gör det. Blunda om du inte vill veta.
"Mjömjöm".

Men som sagt, en helt okej film att titta på. Förvänta dig inga stordåd, men sjysst underhållning.

Inga kommentarer: