torsdag 27 december 2007

Elf


Jultid ska ju vara TV-tittartid nuförtiden och därför blir jag väldigt förvånad att jag bara sett en julfilm i år! Elf (2003, regissör Jon Favreau) gick på någon av kanalerna häromkvällen och då jag såg att Will Ferrell spelade huvudrollen som Buddy kunde jag inte låta bli att se den.

Filmen handlar alltså om Buddy, som växer upp i tomtens verkstad på Nordpolen tillsammans med sin pappa (Bob Newhart) och sina nissevänner. Han trivs riktigt bra, men med ett undantag. Han är mycket klumpigare än alla de andra i verkstaden...
Tillslut är pappa tvungen att tala om att han är adopterad. Buddy hade lyckats kliva in i tomtens säck på barnhemmet där han bodde och på så sätt hamnade han där han nu var. Riktiga pappan Walter (James Caan) arbetar i New York och han är på tomtens "Naughty List"... Givetvis måste Buddy lära känna honom och på så sätt även umgås med riktiga människor i New York... Anar ni kulturkrockar? Mmmm...

Will Ferrell är helt underbar. Han skäms inte för någon roll och jag måste säga att jag undrar hur han är i verkliga livet - lika galen? Jag hade i alla fall kul under tiden filmen fortgick, även om det inte är en höjdarrulle.

Se mer på den här sidan: Elfs hemsida.

Inga kommentarer: