fredag 28 december 2007

Angelas Dotter


Satt och sträckläste ut ovanstående bok skriven av Kristin Hannah (originaltiteln ärThe Things We Do For Love). Vet inte om jag är extra känslig just nu, men jag hade svårt att läsa mellan tårarna emellanåt. Jag har alldeles för lätt att känna empati...

Boken utspelar sig i USA (när? nu?) och handlar främst om Angela "Angie" Malone, gift och sedan skild med Conran Malone. Skriver skild, då deras äktenskap inte kunde klara av sorgen av att förlora ett barn. Vi får följa Angie tillbaka till hemstaden där hon tas emot av sin familj med öppna armar. Kärleken och samhörigheten i familjen genomströmmar varje ord. Känns så underbart att få vara delaktig i denna stora, italienska familj där det mesta kretsar runt familjens restaurang och saknaden av familjens patriark.

Samtidigt får man följa Lauren Ribido, en 17-årig flicka. Den tösen har det inte lätt i livet, men hon är stark och duktig. Synd bara att åter igen få uppleva vad det innebär att ha en kärlekslös mamma...

Jag tyckte helt klart om den här boken. Tänkte närmare slutet att jag visste hur det skulle sluta (och jag var glad ändå), men tji fick jag... Läs den!

Läs mer om Kristin Hannah på hennes hemsida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättebra bok. Köpte den igår, läste ut den idag. Den slutade just som jag tänkt mig ;)