måndag 26 september 2016

Sällskapsresan - musikalen

Jag fick syn på nätet att Sällskapsresan (1980, regissör Lasse Åberg) skulle bli musikal (regissör Anders Albien) nere i Malmö och blev lite avis, då Malmö inte direkt ligger nästgårds från där jag bor. Men så hux flux skulle den upp till Stockholm, så då köpte jag genast biljett.

Nu har jag sett den, och jag tycker den var väl värd att se! Jag som sett filmen "ett antal gånger", som kan replikerna utantill, blev mycket nöjd med hur de gjort om den till musikal. Sångerna passade jättebra in och skådespelarna var rätt castade, även om jag tycker att Robban, som i filmen spelas av göteborgaren Weiron Holmberg, skulle varit en göteborgare även i musikalen. No offense, Tomas Bolme, men där blev det tokigt.
Det var så kul att se Sven Melander i den roll som Berra, som han hade även i filmen.
Rollen som Stig-Helmer spelades av Anders Ankan Johansson, och de kunde inte gjort ett bättre val. Han axlade rollen perfekt! Kommer det nyinspelningar av Stig-Helmer är det han som bör väljas i rollen även då!

Jag, som jag skrev, kan ju de flesta replikerna och scenerna utantill fick snällt inse att man har rätt att göra om, men det blev bara bra!

Tycker den var väl värd att se, om du gillar musikaler vill säga.

// A //

Inga kommentarer: