söndag 17 februari 2008

Regreso a Moira


Köpte en box med fyra spanska skräckfilmer för ett par veckor sedan och nu har jag sett en av dem; Regreso a Moira (Spectre, 2006, regissör Mateo Gil).

Den handlar om Tomás (ung: Juan José Ballesta, äldre: Jordi Dauder) som lever i Tyskland sedan många år. Hans fru begår självmord och strax efter får han ett brev på posten innehållandes ett tarotkort som visar "de älskande". Tomás inser att han måste fara tillbaka till Spanien för att möta demonerna som gjorde att han lämnade sitt land för så länge sedan.

På ett snyggt sätt hoppar jag från dåtid till nutid och träffar Tomás gamla kompisar, både som ungdomar och som äldre. Det är där jag får reda på vad som gjorde så att Tomás flydde. Vad var det egentligen med Moira (Natalia Millán) som fick Tomás mamma (Elisa Medina) att dra ihop alla andra katolska mödrar mot henne och kalla henne häxa?...
Och varifrån kom tarotkortet?...

Det var inte på långa vägar den bästa spanska filmen jag sett, men den lämnade mig med en skön stämning. Det är något med språket och sättet att bygga upp dessa filmer som gör att jag inte sågar dem längs med fotknölarna. För att vara film nummer 1 av 4 tycker jag inte att jag slängt pengarna i sjön än.

Inga kommentarer: