söndag 17 februari 2008

Lord of War


H har gått med i en filmklubb (Lovefilm) där vi får de filmer vi vill ha hemskickade, för att sedan skicka tillbaka dem när vi sett dem. Inte en helt dum idé... En av filmerna vi fick hem i fredags var ovanstående (2005, regissör Andrew Niccol).

Filmen handlar om Yuri Orlov (Nicolas Cage) som bor i USA tillsammans med sin pappa, mamma och bror Vitaly (Jared Leto). De är ursprungligen katolska ryssar, men då man tjänade mer på att vara jude när man anlände till USA, så blev pappan ultrajude ut i fingerspetsarna ("du springer mer i synagogan än rabbin själv!"), medan mamman fortsatte vara katolik.

I det område de bosatte sig, startade de en liten restaurang. Där var Vitaly kock, och Yuri sprang ärenden och serverade. Yuri ansåg sig vara större än så, och började istället med vapensmuggling. Han tyckte att han var bra på det, och jag måste väl dessvärre hålla med.

Filmen var spännande, då han hyfsat tidigt fick Interpols Jack Valentine (Ethan Hawke) efter sig... Väldigt skrämmande typer i filmen måste jag säga, och jag kan väl sätta mig in i att det är så här det kan vara.

Jag tyckte filmen var sådär, då jag tyckte att jag mer eller mindre kunde lista ut hur det skulle gå, men den var himla snygg. Trots allt rekommenderar jag den! Det var åtminstone kul att följa dialogerna och häftigt att se hur lätt man kan vända dåligt samvete till sin egen fördel, om man väljer att bara se en liten del...
Det är tyvärr baserat på verkligheten och är en av de filmer som Amnesty International tycker att man borde se.

Inga kommentarer: