söndag 5 februari 2017

Hugo

Det händer ganska ofta att jag blir glad och överraskad av Netflix. Visst, det är en massa gammalt, men även gammalt som jag missat. Som den här, Hugo (2011, regissör Martin Scorsese). Jag blev lite nyfiken av bilden och när jag läste lite om den ville jag genast se den.

Den handlar om Hugo Cabret (Asa Butterfield). Han bor i väggarna på en stor tågstation i Paris. Han är endast 12 år och föräldralös, därav att han har valt att bo där han gör. Han ser allt som händer på stationen och har full koll över de som arbetar där, när han kan springa ner och stjäla mat och hur man på bästa sätt undviker att bli fasttagen av stationsvakten (Sacha Baron Cohen) och hans stora hund. För Hugo har ju sett vad som händer med de föräldralösa barn som stationsvakten tar fast, och där vill han inte hamna.

Dessvärre är det ju så att även butiksinnehavarna börjar få koll på att saker försvinner, och speciellt en, Georges Méliès (Ben Kingsley), har ögonen på honom.

Filmen var fantastiskt fint filmad, lågmäld och en fin historia. Jag rekommenderar den väl!

Inga kommentarer: