tisdag 22 november 2016

Hitchcock

Igår såg jag Hitchcock (2012, regissör Sacha Gervasi). Det är alltså en film om mästerregissören Alfred Hitchcock, mitt i karriären och i samband med att han skulle hitta sitt nya projekt, filmen Psycho (1960).

Jag som sett många av hans filmer minns hans något trumpna uppsyn när han berättade i sina egna filmer och jag måste säga att Anthony Hopkins gör rollen bra. Man ser fortfarande att det är Anthony Hopkins (främst hör), men det är riktigt bra spelat. Rollen som hans fru, Alma görs av Helen Mirren och med henne går det ju liksom aldrig fel.

Det var intressant att veta mer om hur han var och hur mycket hans stackars fru fick stå ut med under alla deras år tillsammans. Han kändes lite barnslig och instabil - och framför allt väldigt egoistisk. Inte bara i förhållandet, utan även som regissör.
I just den här filmen får man följa Hitchcocks tankesätt, hans sätt att tillsätta roller, hur han är själv och livet runtomkring. Och främst vad han fick betala för det hela.

Jo, jag tyckte den var bra!

// A //

Inga kommentarer: