måndag 16 mars 2015

Dallas Buyers Club

Flera av mina vänner hade sagt att jag borde se Dallas Buyers Club (2013, regissör Jean-Marc Vallée), men jag hade inte funnit rätta sinnesstämningen till att se en film om HIV. Nu har jag dock sett den och jag ångrar mig inte, då den var bra mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara.
Återigen har jag svårt för Matthew McConaughey, men jag måste vika mig snart och säga att han är en riktigt bra skådis. För här var han riktigt, riktigt bra.

Filmen är verklighetsbaserad och handlar om Ron Woodroof (McConaughey), en elektriker och kvinnotjusare som på 80-talet blev smittad av HIV genom att injicera droger med sprutor. Det var på den tiden det bara var homosexuella som fick det, inga andra. Ja, enligt folktron... Verkligheten var ju en annan. När han kom in fick han reda på av läkaren att han hade 30 dagar kvar att leva. Och vilket liv skulle bli det, när hans "vänner" tog avstånd. Inte bara för att han hade HIV utan för att han var ju bög också, inte sant?! Något måste ju kunna göras åt eländet? Ron hade ju liksom inte levt klart! Så han startade en egen import och där har du berättelsen.

Inte bara McConaughey spelade bra, även Jared Leto gör en grym prestation som Rayon, som man bara älskar.

Jag håller med mina vänner - se den här filmen!

Inga kommentarer: