fredag 22 augusti 2014

Blodsband

Min kompis Frida ordnade biljetter till förhandsvisningen av Blodsband (Starred Up, 2014, regissör David Mackenzie), men på grund av olika omständigheter slutade det med att jag gick solo och såg den igår. Tur att jag inte har problem att gå solo på bio! :)

Filmen utspelar sig i dagens samhälle. Eller nej, det blir nog lite fel, då det utspelar sig dagens fängelse. Den handlar om Eric Love (Jack O'Connell), en 19-årig kriminell, som i förtid förflyttas från ungdomsfängelset till det hårdare fängelset där allt inte längre fungerar som det gjort i Erics värld. Klimatet här är hårdare, det går inte längre att slå sin vilja igenom. Och här sitter pappa Neville (Ben Mendehlson) sedan långt tillbaka - och han har skaffat sig sina "vänner" och kan attityden och rollfördelningen här inne.
Eric ses av en av volontärerna i fängelset, Oliver (Rupert Friend), men ska han verkligen kunna fånga upp honom?

Den här filmen var bättre än jag väntat mig. Den är rå, den är hård, den är blodig, men den inger även hopp. Många känslor gick jag igenom - jag blev arg, jag skrattade, jag grät och jag hade händerna halvt för ögonen emellanåt. Se den.

Fantastiska rollprestationer i den här filmen!

// A //


Inga kommentarer: