tisdag 1 juli 2008

Du Levande


Igår satte jag mig med H för att se Du Levande (2007, regissör Roy Andersson). Jag har inte sett någon film av Roy Andersson förrut, så jag visste inte vad jag skulle bereda mig på.

Jag var inte beredd.

Idag har jag funderat på filmen och kommit på mig själv med ett fånflin. Vilka sköna karaktärer! Ska jag förklara vad filmen handlar om kan jag nog inte det... Eller jo, livet kanske? I med och motgång får jag följa ett stort gäng människor och deras längtan efter att bli älskade, sedda... Allt filmat i ett superläskigt ljus, med tråkiga möbler och stämningen bara bläää. Men jag tycker om den!

I början av filmen satt jag och skrattade åt dessa dråpliga karaktärer, men ju längre filmen gick, desto mer kom jag av mig.

Kan ärligt inte säga om jag ska rekommendera den eller inte. Den är SÅ konstig. Men bra. Eller inte... Ja, du ser... *skratt* Fick pris i Cannes i alla fall.

Kolla in trailern här.

Inga kommentarer: