onsdag 20 december 2017

Star Wars: The Last Jedi

Okej, så här är det. Kommer det en ny Star Wars-film så går man och ser den snabbt. Det är sen gammalt. Så nu har jag varit och sett The Last Jedi (2017, regissör Rian Johnson).

Och där blev det blankt. Vet inte riktigt hur jag ska skriva. Jag kan inte säga att jag är besviken på filmen, men jag kan inte säga att jag tyckte den var tokbra heller. Den var underhållande och det kändes vemodigt att se Carrie Fisher som Leia, med tanke på att hon gick bort för nästan ett år sedan.

Den tar vid där förra filmen slutade, det vill säga när Rey (Daisy Ridley) hade funnit Luke Skywalker (Mark Hamill) och på uppdrag av Leia försöka få honom att lära henne Jedi-konsterna. Han däremot är inte alls med på banan. Det där har han, av förklarliga skäl, lagt bakom sig. Ett av skälen är Kylo Ren (Adam Driver).
Den mörka kraften växer och motståndsrörelsen ligger riktigt illa till.
Litegrann så. Ja du hajar. Det var en del billiga skämt som gjorde att man automatiskt skrattade, vilket var trevligt, men jag förstår att just det var för den yngre generationen.

Så se den, absolut, men du bör ha sett de tidigare innan. Annars kommer du sitta som en fågelholk.

// A //

Inga kommentarer: