onsdag 6 december 2017

Mordet på Orientexpressen

Var och såg Mordet på Orientexpressen (2017, regissör Kenneth Branagh) och som när han gav sig in i Shakespeare för ett antal år sedan, blir vissa av scenerna lite för långa än de behöver vara. Dock var den bra med riktigt bra skådespelarprestationer.

I rollen som Hercules Poirot ser vi just Kenneth Branagh, med en väldigt överdimensionerad mustasch, mot den man är van med från tidigare. Han skulle egentligen ta det lugnt och dra på semester, men det går sådär. Han fick följa med på Orientexpressen som en semester på väg till nästa uppdrag i London, men säg det lugn som varar.
Det är något visst med att åka tåg, speciellt längre sträckor. Du är liksom låst med en massa människor du själv inte valt. Vi har till exempel den icke så ärlige konsthandlaren Edward Ratchett (Johnny Depp), den otrevliga prinsessan Dragomiroff (Judi Dench), den troende Pilar Estravados (Penélope Cruz) och den karltokiga Caroline Hubbard (Michelle Pfeiffer) för att nämna några. Och just när man är på ett tåg med en massa människor är det inte kul att hamna mitt i ett mord. Speciellt inte när man ska vara på semester.

Jag grät faktiskt i filmen vid två tillfällen och jag älskar när jag som åskådare sitter och funderar på om felet inte är rätt i alla fall! Så ja, jag tycker filmen var bra, men den räcker att se en gång.

Och om du vill se hur man gör för att se oskyldig ut kan du ju alltid kolla in det här klippet med skådespelarna från filmen :)

// A //

Inga kommentarer: