söndag 28 maj 2017

Stranger Things

När jag hörde att Netflix skulle börja sända Stranger Things (2016, regissörer Matt & Ross Duffer) tänkte jag att det där är något jag måste se, men sen kom jag av mig. Som vanligt. Men nu har jag nästan sträckkollat hela serien, alla åtta avsnitt, och bara längtar till det kommer fler.

Den här serien smekte mitt 13-åriga jag. Den är välspelad och har underbara hintar om 80-talet och de filmer jag tittade på då. Fantastiskt!

Den handlar om de fyra kompisarna, Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo), Lucas (Caleb McLaughlin) och Will (Noah Schnapp). De hänger typ jämt, spelar Dungeons & Dragons nere i Mikes källare och cyklar omkring. Precis som man gjorde då.
Samtidigt handlar det om Eleven (Millie Bobby Brown), en liten tjej som ser mer ut som en kille som har övernaturliga förmågor, och den andra världen.
En dag försvinner Will när han cyklar hem från att ha spelat Dungeons & Dragons. Han genade genom "Mörkmården", träffade på något konstigt, och försvann. Hans mamma, Joyce (Winona Ryder !!), vägrar ge upp om honom och försöker förtvivlat förklara för Wills storebror Jonathan (Charlie Heaton) och polischefen Hopper (David Harbour) att Will faktiskt försöker kommunicera med henne.

Är du lika gammal som jag, det vill säga 42, kommer du säkerligen att älska den här serien. Är du yngre blir det säkert skönt retro. Men se den! Ge den en chans!

Och lite kuriosa... När jag gick i gymnasiet var jag väldigt förtjust i Matthew Modine. Väldigt. Och nu tyckte jag att han som spelar Dr Brenner var lite lik. Och oh my god, det var han! Nu 58 år! Jisses! Jag är gammal... Haha!

// A //

Inga kommentarer: