fredag 18 september 2015

Kaffe med rån

Jag tog hem Storytel ett litet tag igen då jag fick ett bra erbjudande, och den första bok jag tog hem, och nu lyssnat klart på, var Kaffe med Rån av Catharina Ingelman-Sundberg.Jag hade sett den i bokaffären och funderat på om det inte vore himla bra att läsa den, och nu fick jag möjlighet.

Boken handlar om Märta, och hennes körkompisar. De bor alla på Servicehemmet Diamanten, så du förstår att dessa människor inte är purunga. På servicehemmet blir saker och ting bara värre och värre med alla neddragningar som syster Barbro kommer med. Ena dagen är det ransonering på kaffet, sen ryker fikabrödet, följt av promenaderna utomhus. Det gör ju inte livet glatt att leva! Och än värre är dessa mat i plastlådor - vad är det för påhitt?! De smakar ju ingenting.
Så Märta börjar fundera på alternativ. Alltså till och med fångarna på statens fängelser verkar ha det bättre! Det har hon sett på TV. De får gå ut varje dag och får riktig mat och kaffe. Så hur gör man för att komma dit?...

Jag har fnissat många gånger åt den här boken, då den är en skön läsning och avkoppling. Inte blir det sämre av att det är Helge Skoog som är uppläsare och han gör alla karaktärerna riktigt levande.

Om du vill ha något lättläst och lättsmält - välj denna! Jag ska hugga in på andra boken i serien om Pensionärsligan inom kort.

// A //

Inga kommentarer: