söndag 8 mars 2015

9

9 (2009, regissör Shane Acker) hade helt gått mig förbi, så nu är jag hemskt glad för att Micke ville se något animerat så att jag började botanisera bland "barnfilmerna", så att jag hittade den här. Med stora bokstäver stod det Tim Burton på omslaget, och då han är en liten husgud (har några stycken) blev jag genast intresserad. Det var dock endast "Tim Burton Production", men kan förstå varför han ville satsa på filmen då den är i hans stil.

Filmen börjar när 9, en liten trasdocka, väcks till liv. Helt ensam står han och tittar ut över ruinerna av något som varit en stad en gång, men så får han syn på en till trasdocka där nere och springer ut. Han blir dock snabbt varse att trasdockor är inte de enda som bebor jorden, utan det finns läskiga maskiner också. Men ska han välja att leva i skuggan, eller är det dags att sätta sig upp mot maskinerna? Vad säger de andra?

Jag tyckte om filmen. Den var lite sorglig, lite spännande och väldigt mörk. Jag fick lite Sagan om Ringen-vibbar när jag såg den, och det var garanterat inte endast på grund av att Elijah Wood som spelar Frodo i nämnd film gör rösten till 9.

// A //

Inga kommentarer: