söndag 8 mars 2015

12 years a slave

Jag vet, i bland är jag så sent ute så att folk blir förvånade, men jag har faktiskt inte vågat se 12 years a slave (2013, regissör Steve McQueen) än då jag hört att det är en film som gör ont. Men Micke ville se den och jag tänkte att det är väl nu eller aldrig så jag sa ja. Dock hann vi inte se den båda två, då tiden sprang iväg. Jag såg den i kväll och aj.

Filmen är baserad på en sann historia om Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) under mitten av 1800-talet i USA. Han var en fri man, boendes med fru och två barn i New York. När frun och barn åkte iväg under några veckor blir Solomon kidnappad och såld som slav till Södern. Ingen lyssnar på hans prat om att han skulle vara en fri man, utan han är och förblir en slav bland andra slavar.
I filmen får vi följa honom mellan olika gårdsherrar som vi lugnt kan säga är olika trevlighetsgrader på (spelas bland andra av Benedict Cumberbatch och Michael Fassbender) och vi får även följa de runt honom och hans kamp för att komma tillbaka till sin familj.

Det är lite svårt att ta in att det är verklighet, att den här hemska historien verkligen har hänt en gång i tiden, men det har den och därför är den alltid aktuell. För är det något vi aldrig får göra, är att glömma vår historia!
Så se den här. Otroligt välspelad!

// A //

Inga kommentarer: