söndag 14 oktober 2007

Sunshine


Igår satt jag och H och tittade på filmen Sunshine (2007, regissör Danny Boyle). Det var väl ingen film som jag längtat efter att få se, men den visade sig vara bättre än jag trott.

Det handlar om ett gäng astronauter som ska ge sig ut i rymden för att starta om solen. Solen håller på att slockna och vinter råder året om på jorden. Som tur är slipper man allt dravel innan (som det brukar vara i dessa filmer), utan filmen startar när man nästan är framme.
I början känns den lite seg, även om många saker inträffar, men efter nästan halva filmen drar det igång rätt rejält. Den blev faktiskt riktigt bra!

Jag köpte konceptet helt. Ja, det var så otroligt bra gjort (alla effekter), så jag köpte rent av att jag befann mig i ett rymdskepp (eller vad det heter) och att jag var så nära solen *ler*

Jag gillar Chris Evans som spelade Mace. Han är ju även med i Fantastic 4. Spelade riktigt bra.
En annan skådis som jag har svårt att titta på, på grund utav hans läbbiga ögon, är Cillian Murphy (spelar Robert Capa), men han är en riktigt bra skådis. Första filmen jag såg honom i var 28 dagar senare.
Just 28 dagar senare regisserade Danny Boyle också, även då riktigt bra. Heja! För att inte tala om Trainspotting som han gjorde suveränt!

Se mer på Sunshines hemsida

Inga kommentarer: