onsdag 21 februari 2018

Pride and Prejudice and Zombies

Jag var runt och letade efter en film jag tänkte se på Netflix när jag snubblade över Pride and Prejudice and Zombies (2016, regissör Burr Steers). Den lät ju bara för knasig för att vara sann! Jag som sett Jane Austens Pride and Prejudice ett antal gånger i olika versioner kunde ju inte bara låta bli den här!

Den bygger alltså på Austens bok och har du läst den, alternativt sett någon av de "riktiga" varianterna som finns som film, vet du storyn och kommer lätt koppla samman med den här.

Vi har familjen Bennet, det vill säga mor och far och de fem döttrarna. I de andra varianterna är de uppfostrade att vara duktiga på att sy, dansa, underhålla, men i den här är de duktiga på kampsporter och vapen.
Vi har Mr Darcy (Sam Riley) som gör sin roll som torrboll bra, men en ypperlig zombiedödare.
Vi har tråkig-så-klockorna-stannar-släktingen till familjen Bennet, det vill säga Pastor Collins (Matt Smith), med den han fascineras mest av; Lady Catherine de Bourgh (Lena Heady).
Och så har vi så klart löjtnant Wickham (Jack Huston) som alla gillar så mycket.
Sen har vi då ett gäng zombies... Inte så få heller, zombieapokalypsen är i antågande!

Den var onekligen roande att kolla på. Förstår inte att jag missat den helt, men det blir väl så när fokuset är flyttat från filmvärlden nu för tiden... Kolla in den, för den var rätt skoj. Och stanna till slutet, även efter eftertexterna börjat!

// A //

Inga kommentarer: