tisdag 28 juli 2015

Himlens Fånge

En av mina absoluta favoritböcker (den ligger absolut på min topp 10), finns Carlos Ruiz Zafóns Vindens Skugga, som jag tidigare nämnt i bloggen. Jag tycker att den boken är helt fantastisk. Både på sättet Zafón för fram den spännande berättelsen och hur han förklarar miljöer. Den utspelar sig i det gamla Barcelona (början av 1900-talet), men jag känner igen mig och vet vilka platser han förklarar - och det med värme.

Vindens Skugga efterföljdes av Ängelns Lek och även den höll mig vaken på ett positivt sätt rakt igenom, då den återigen var spännande och man fick återta kontakten med bokhandlarna Sempere & Söner.

Nu har jag då läst Himlens Fånge, som är den tredje boken i serien som går under benämningen De Bortglömda Böckernas Gravkammare. Återigen är jag fast. Återigen njuter jag av porträtt- och miljöbeskrivningarna. Och jag fick svar på några av de frågor jag suttit med sedan tidigare. Och denna gång längtar jag efter bok fyra, för den måste komma!

Så om du undrar om jag rekommenderar boken är svaret ja, men att du måste ha läst de båda andra innan. Och då Vindens Skugga tillhör min topp 10 förstår du varför...

// A //

Inga kommentarer: