fredag 21 mars 2014

Saving Mr Banks

Sanningsenligt visste jag inte riktigt om jag skulle tycka om Saving Mr Banks (2013, regissör John Lee Hancock) då jag sett trailern och sett att det var bra skådespelare - men skulle verkligen storyn hålla? Jag fullkomligt älskar Mary Poppins (1964. regissör Robert Stevenson), men det här handlar ju om författarinnan till boken, P L Travers (Emma Thompson), och hur intressant kan det vara?

Som svar på frågan - intressant!

Emma Thompson gör en fantastisk rollprestation och jag tror inte någon annan skulle kunna fått fram dessa känslor via ansiktsuttryck som hon lyckas med.
Filmen handlar om hur Walt Disney (Tom Hanks) förtvivlat jobbar på att få rättigheterna till att göra film av den bok, Mary Poppins, som hans döttrar älskat så mycket under deras uppväxt och hur han får slåss mot denna egensinniga, envisa, underbara människa som P L Travers tydligen var.
Parallellt med den här berättelsen får man följa en annan underbar berättelse, där Colin Farrell spelar en underbar (?) pappa. Annie Rose Buckley, som spelar dottern Ginty, bär upp sin karaktär så otroligt bra. Där har vi en framtida skådis!

Absolut fler skådespelare värda att nämna, då alla gör den här filmen unik. Men, och jag vill verkligen understryka detta. du bör ha sett Mary Poppins innan! Och den rekommenderas!

Inga kommentarer: