torsdag 27 mars 2014

My Week With Marilyn

Nu känner jag att jag nästan får skämmas... När jag hörde att Michelle Williams skulle gestalta Marilyn Monroe kände jag bara "yes, den här filmen måste jag se när den kommer!", men jag glömde bort det... Så nu när jag, av ren tillfällighet, såg att My Week With Marilyn (2011, regissör Simon Curtis) skulle visas sent på TV hade jag inget annat alternativ än att stanna uppe och titta.

När jag hörde talas om filmen trodde jag att det var ett historia om hela Marilyns liv som skulle porträtteras, men det var, som titeln nu säger, en vecka i hennes liv under en filminspelning med Sir Laurence Olivier (Kenneth Branagh) i England.
Någonstans har jag alltid sett Marilyn som en person med vemod i blicken. Hon är sensuell när hon vet att hon måste, hon är vampen, hon är skådespelerskan som sätter rollerna, men hon är även en vanlig tjej med vanliga känslor. Inte lätt att aldrig vara alla till lags.

Michelle Williams gör, i mina ögon, en fantastisk tolkning! Och ihop med Eddie Redmayne (spelar Colin, hjälpredan till filmen) blir det en underbar vecka.

Inga kommentarer: