söndag 16 augusti 2009

Inte Enklare Än Så


Läste ut Kajsa Ingemarssons bok Inte Enklare Än Så för några veckor sedan, men glömt att skriva en recension...

Boken handlar om det gifta paret Annicka & Tom. De har det livet som många avundas. Ett stabilt äktenskap där de kan varandra utan och innan, två barn, lägenhet i stan, bra jobb och så vidare, men det man ser är inte alltid så det är.

I det här fallet så har de varit tillsammans i åtta år, det är dagishämtningar och ständig stress - och vad blir lidande när vardagen blir alltför vardaglig? Kärlekslivet. Man börjar ta varandra för givet, passionen är borta... Och när Rickard dyker upp som ny säljare på Annickas jobb...

Känner igen mig något fruktansvärt i den här boken. Är gräset grönare på andra sidan? Ska man våga? Vissa av sakerna som Annicka säger till Tom har jag själv sagt. Ordagrant. Och när jag hör det sådär hör jag hur patetiskt det låter, men det finns inget annat sätt att säga det på...

Jag tyckte boken var bra, men kanske just för att jag kände igen mig...

Inga kommentarer: