söndag 25 maj 2008

Perfume: The Story Of A Murderer


Såg just filmen Perfume (2006, regissör Tom Tykwer, Parfymen) och den var... Intressant...

Utspelar sig i Frankrike under 1700-talet. Mer precist Paris (till en början). Där, mitt på fiskmarknaden, föds Jean-Baptiste Grenouille (Ben Wishaw). Inte vilken kille som helst, utan en kille med ett fenomenalt luktsinne. Han sparar på dofter.

Växer upp under hårda förhållanden och blir väl inte världens mest charmiga person. Men fascinationen för lukter hänger kvar. Jag säger lukter och inte dofter, då väldigt få dofter var nog intressanta på den tiden i Paris... :P

Så han börjar samla på dem... Men när det är ett dött ting (så säger jag...) så stannar inte lukten kvar - och vad ska man då göra?! Jean-Baptiste är en smart (?) kille, så han kommer på hur...

Det var en jättekonstig film. Verkligen! Jag skulle gärna sett att skådespelarna var fransoser hela bunten, men det det funkade med engelska också. Men scenerna var fina och autentiska (tror jag) och skådisarna bra. Alan Rickman hade nog en av de mest intressanta scenerna i hans skådespelarkarriär! *haha*

Faktiskt värd att se. Läs inte vad den handlar om innan, bara se!

Inga kommentarer: