torsdag 27 december 2007

American Gangster


Hade hört från en kollega att American Gangster (2007, regissör Ridley Scott) var sevärd så jag blev glad när jag fick en kopia i tassen. Dock hade jag inte med i mina beräkningar att jag skulle se den fulöversatt av någon som kallar sig Moonshine... I början var det ganska skrattretande när personen översatte "wise guys" till kloka killar, men efter ett tag blev det mest irriterande och jag gjorde allt för att undvika texten. Hur kan man ta på sig uppdraget att översätta en film när man inte ens hör vad karaktärerna heter (stackars Bumpy fick heta Dumpy genom hela filmen) samt att stadsdelen heter Harlem, inte Harlmen... Jisses.

Nog om detta - vidare till filmen! Filmen utspelar sig i USA (och till viss del Bangkok och Saigon) under tidigt 1970-tal. När den store mogulen Bumpy (Clarence Williams III) avlider i sviterna av en hjärtinfarkt blir det kalabalik i den undre världen. Den tidigare oskrivna lagen, att ingen messar med motståndargänget, löses upp. I detta står den sörjande "eleven" Frank Lucas (Denzel Washington). Lucas bestämmer sig för att ta tag i allt, men på sitt eget bestämda sätt. En väldigt stoisk karl.

Lucas börjar väldigt diskret smuggla in ren narkotika från Saigon, med hjälp av några villiga från den amerikanska armén som är där och slåss. På kort tid bygger han upp ett helt imperium med stor hjälp av sina bröder och kusiner.

På rätta sidan lagen kämpar Richie Roberts (Russell Crowe) för sin existens som polis, pappa och påsättare... Lyckas väl sisådär. På den tiden var visst de flesta poliser korrupta, men det var något som Roberts inte var.

Spänningen fanns under hela filmen. Den är otroligt välgjord och känns autentisk (bygger på en sann berättelse). Helt klart en sevärd film! Jobbigt när jag känner att jag hejar på båda sidor...

Kul att se Crowe tillbaka i en bra film och ännu roligare att se Washington i ännu en bra film!

Kolla in trailern här.

Inga kommentarer: