måndag 19 mars 2018

Ghost Wars

Jag började ju fundera på om jag var dum på riktigt, som började kolla på serien Ghost Wars (2017, regissör Simon Barry) när jag sitter hemma själv i mörkret, men den sög liksom in mig i historian och sen kunde jag inte sluta titta.

Serien handlar om Roman (Avan Jogia). En ung man som bor i en liten stad i Alaska (fantastiska vyer!). Vi kan lugnt säga att han inte haft det så lätt... Hans mamma övergav honom i ung ålder och hon hör endast av sig via vykort och lite pengar emellanåt, som han alltid får via prästen Dan (Vincent D'Onofrio). Mamman var dessutom stadens medium och själv har han ärvt några av hennes "gåvor". I och med det blev han utstött och allt och alla. Den enda, förutom prästen, som är snäll mot honom är Maggie (Elise Gatien).

Men så sker en jordbävning, som visar sig inte vara en jordbävning, utan att man öppnat en dörr till något annat och helt plötsligt är staden full av sådana som absolut inte borde vara där, och de är elaka.

Löjligt spännande emellanåt, och väldigt välspelad. Jag fick dessutom effekter hemmavid i soffan som komplement om det inte var läskigt nog, då jag hörde tre dunsar i mitt vardagsrum, följt av ytterligare tre dunsar lite senare in i avsnittet. Andades inte ut förrän jag insåg att det var ballonger från kalaset som släppt från sina fästen :)

Se den!

// A //

Inga kommentarer: