måndag 18 september 2017

3%

I min vilda jakt att hitta någon serie att följa när jag blev hemma med feber sista helgen på semestern så sprang jag över 3% (2016, regissör Pedro Aguilera) på Netflix.

Den handlar om en värld. Eller nej, det handlar om två världar. Antingen den smutsiga, fattiga världen med många invånare, eller den värld dit endast 3% om året är välkomna, där ingen egentligen kan berätta hur det är, men alla vet att det är bra. Och hur sorterar man ut dessa 3%? Jo, för det första måste du blivit registrerad som en deltagare och för det andra ska du, efter det konstaterats och du fyllt 20 år, ställa upp i Processen. Och det är banne mig inte vilken process som helst.

Jag tycker serien var riktigt bra! Hon som spelar Michele (Bianca Comparato) spelar riktigt bra, men jag kan inte undvika att tänka på Ronja Rövardotter, när Hanna Zetterberg spelade henne. Faktiskt så spelar alla riktigt, riktigt bra. Även hon som spelar Joana (Vaneza Oliveira) är riktigt bra.
Det som störde mig till tusen är att jag fick se allt dubbat från brasilianska till amerikanska. Kanske är någon inställning, för jag hade hellre sett den på originalspråk. Så om du hittar någon lattjo inställning på Netflix, berätta gärna, så ska jag se till att se de nya avsnitten på rätt språk (kommer 2018).

// A //

Inga kommentarer: