måndag 24 juli 2017

Små citroner gula

Små citroner gula (2013, regissör Teresa Fabik) hade jag läst som bok, när Kajsa Ingemarsson kom ut med den. Tyckte om den, såg att den skulle komma som film, men gick aldrig och såg den. Nu gick den på SVT häromdagen, så då passade jag på. Och den är ju charmig.

För att tjata så får jag återigen säga att jag är svag för filmer där mat tillagas. Det blir liksom något sensuellt i det hela som jag tilltalas av. Det här var inget undantag.

I filmen får vi möta Agnes (Rakel Wärmländer) som äntligen arbetat sig upp till den tjänsten hon önskat sig så länge, på den fina restaurangen som drivs av den diviga chefen Gérard (Dan Ekborg). Tyvärr får hon sparken så det står härliga till, samma dag som hennes vidriga kille Tobias (Richard Ulfsäter) gör slut på ett icke-charmigt sätt. Agnes bryter ihop totalt.
Men som i verkliga livet, så bryter man ihop och kommer igen, även om det inte går enligt plan. Hon får till exempel lära känna sin granne David (Sverrir Gudnason) på ett annorlunda sätt.

Filmen var charmig, precis som boken. Så en stunds världsfrånvaro kan gott läggas på den här filmen.

// A //

Inga kommentarer: