fredag 10 februari 2017

Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän)

Jag har inte möjlighet att läsa fullt så många böcker som jag skulle önska just nu, men har idag i alla fall läst ut Jonas Jonassons Mördar-Anders! Det var ju Jonasson som skrev boken om Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann, som jag tyckte jättemycket om, så jag kunde ju inte bara ignorera att det fanns en ny av honom.

Den här är helt fristående och hänger inte samman med tidigare, men språket och berättelseuppbyggnaden påminner givetvis om varandra, liksom alla saker "som bara sker".

Boken handlar om tre personer. Dessa är då Mördar-Anders, en kåkfarare som för tillfället är utanför fängelset, prästen Johanna Kjellander, som inte är mycket till präst då hon inte ens är troende, samt receptionisten Per Persson. Att dessa tre människor skulle ha en affär ihop är rätt otippat, men i Jonassons värld är det självklart!
Utöver dessa tre är typ hela Stockholms gangstervärld inblandad, liksom drottning Silvia och Frälsningsarmén.

Återigen en galen bok som ger en del fniss! Jag kan inte säga att den håller samma klass som Hundraåringen, men den är bra skruvad!

// A //

Inga kommentarer: