måndag 16 november 2015

Pojken i randig pyjamas

Jag fick den här rekommenderad på Hemmakväll för bra länge sedan, läste på baksidan av filmen och kände att den nog var för tung för just den kvällen, men nu när jag jag såg Pojken i randig pyjamas (2008, regissör Mark Herman) på Netflix mindes jag tipset och tänkte "ja, varför inte?". Såg den direkt efter Judge Dredd, så jag kan ju erkänna att det blev tvära kast...

Filmen handlar om en tysk familj under andra världskriget. Fokus ligger på sonen Bruno (Asa Butterfield). En liten kille som gör helst det som små killar gör - det vill säga leker med kompisar.
En dag får han reda på att pappan (David Thewlis, var inte alls beredd på att se honom i den här rollen efter att ha sett honom som Remus Lupin i Harry Potter) blivit stationerad på en ort på landet och de måste flytta. Han har fått en ny tjänst inom SS, men vad den innebär vet ingen utom han själv.

Familjen flyttar och Bruno får verkligen ingen att leka med. Dessutom inlåst bakom grindar! Inte så roligt... Och varför går mannen som kommer med grönsaker med randig pyjamas under kläderna?
Som småpojkar är, så tar äventyrslystnaden över en vacker dag, och han tar sikte på bondgården som han sett från sitt fönster. Han måste ju ta reda på varför alla springer omkring i pyjamas!
Väl där lär han känna Shmuel (Jack Scanlon), men förstår inte riktigt varför han inte vill leka.

Filmen var fantastiskt bra och gav ett viktigt budskap, speciellt som vindarna blåser i dagens samhälle. Pojkarna spelade otroligt bra och berättelsen höll hela vägen igenom.
Om du klarar en film som inte enbart byggs upp av skratt och solsken - se denna. Jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer: